کد مطلب:137384 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:262

مقدمه مترجم
بدون شك هر جامعه ای كه بخواهد در جهت احیای ارزش های انسانی گام بردارد، نیازمند به وجود نمونه ها و الگوهایی است كه بتوانند راهنمای فكری و عملی مردم در زندگی فردی و اجتماعی آنان باشند. از این رو قرآن كریم همان گونه كه برای مردان اسوه هایی را معرفی نموده، برای زنان نیز به معرفی بانوان نمونه ای پرداخته است. و در این رابطه در سوره ی «تحریم» حضرت مریم را به عنوان یكی از زنان نمونه معرفی نموده و بر روی پاكدامنی، ایمان و اطاعت و عبادت او تكیه كرده است.

حضرت زینب كبری علیهاالسلام مصداق بارز یك اسوه و نمونه است. مادر او حضرت فاطمه علیهاالسلام زنی است كه در خصلت ها و خصوصیت های انسانی به عنوان یك مادر و مربی، تاریخ، نظیری برای او نشان ندارد، و در عفت و پاكدامنی از مقام والای عصمت برخوردار است.

پدرش امیرالمؤمنین علیه السلام در همان خانه ای تربیت یافته كه فاطمه در آن خانه تربیت شده است و از آن جایی كه در آینده عهده دار امامت می شد تحت تربیت مستقیم رسول خدا صلی الله علیه و اله قرار داشت. زینب علیهاالسلام


با چنان نبوغ و استعدادی شگرف، تحت تربیت چنین پدر و مادری نمونه پرورش یافت و به جایی رسید كه درجات بالایی از عصمت را دارا شد. لذا پرداختن به زندگانی آن بانوی قهرمان به عنوان یك نمونه، امری ضروری و لازم می باشد.

كتاب حاضر در عین اختصار، پر محتوا و با قلمی شیوا و زیبا است كه گاهی خواننده را دچار انقلاب روحی می گرداند.

نویسنده ی محترم كتاب، استاد علامه، مرحوم محمد جواد مغنیه است كه در خصوص انگیزه ی نگارش این اثر می نویسد:

«یكی از مراكز نشر و توزیع كتاب از من درخواست كرد تا كتابی را برایشان درباره ی حضرت زینب علیهاالسلام دختر امیرالمؤمنین علیه السلام تألیف نمایم. به مسؤول آن مركز گقتم: كسانی كه در این زمینه كتاب تألیف نموده اند، كوتاهی نكرده اند؛ بلكه بعضی از این نویسندگان، توانسته اند خوانندگان بسیاری را به سوی خود جذب كرده، و كتابشان با استقبال خوبی مواجه شود.

گفت: تو درباره ی فضایل پدرش امیرالمؤمنین علیه السلام كتاب نوشتی، و با این كه دیگران هم نوشته بودند، ولی خوانندگان به نگارش و تألیف تو مشتاق و جذب شدند؛ لذا خوب است در این زمینه نیز كتابی بنویسی.

من نیز با اصرار او، این صفحات را درباره ی زندگی و شخصیت با عظمت حضرت زینب علیهاالسلام نوشتم، و سعی كردم مطالبی را كه از اهمیت بیشتری برخوردار است به طور ایجاز نوشته و در اختیار خوانندگان قرار دهم، تا شاید نیاز آنها را تا حدودی در مراجعه به كتابهای قطور و طولانی برطرف نمایم».


مؤلف فاضل و دانشمند كتاب، از نویسندگان پرتلاش شیعه و از شاگردان مؤفق حوزه ی مكتب امامان علیهم السلام است كه با استناد به كتاب های اهل تشیع و تسنن، زندگی عبادی، اجتماعی و سیاسی پیام آور عاشورا را مورد تحلیل و بررسی قرار داده و به آن «مع بطلة كربلاء، زینب بنت امیرالمؤمنین علیه السلام» نام داده است. و این حقیر نیز بعد از ترجمه، با توجه به این كه آن بانوی شجاع و بزرگوار، یادگار حماسه ی عاشورا و مظلومیت های كربلا است، نام آن را «یادگار خیمه های سوخته» گذاشتم.

لازم به ذكر است، كتاب حاضر در ترتیب موضوعات و عناوین، مقداری دچار پراكندگی بود كه این حقیر، در ترجمه ی كتاب، بناچار تغییرات جزئی در ترتیب برخی مطالب صورت دادم، و برای جذابتر شدن و اطلاع رسانی و آگاهی بیشتر خوانندگان محترم، مطالب لازم و مفیدی را همراه با عناوین متنوع به بخش های كتاب افزودم، لذا این كتاب در حقیقت تلخیص، ترجمه و نگارش است، كه افزوده ها بعضا با علامت (ستاره) مشخص شده است، امیدوارم كه این قدم ناچیز چراغ رضایت «عقیله ی بنی هاشم» حضرت زینب علیهاالسلام را برافروزد، و این حقیر و نیز جناب حجة الاسلام و المسلمین سید محمد جواد هاشمی یزدی، را كه در چاپ و نشر كتاب سعی بلیغ و توجه خاصی نموده اند، از بركات روحی محفوظ فرماید.

علیرضا رجالی تهرانی

تابستان 76